Přeskočit na: Navigaci, Obsah, Vyhledávání


Vegetariánská strava a diabetes

Výživa a recepty
Publikováno: 2010-08-22 Přečteno: 6534 Vytisknout

Může být vegetariánská či dokonce veganská dieta účinnější při léčbě cukrovky 2. typu než dieta diabetická? Při každém z těchto způsobů stravování je třeba mít základní znalosti o výživě a také o složení jednotlivých potravin. Ideální je pro diabetiky dodržovat diabetickou dietu, která nevede ke zvýšení glykémie a podporuje redukci hmotnosti. Jistý kompromis představuje diabetická dieta skloubená s převážně vegetariánskou a ovo-lakto vegetariánskou stravou.

Vegetariánské stravování omezuje nebo úplně vylučuje konzumaci živočišné stravy. Podívejme se blíže na hlavní formy vegetariánského stravování:

1. Přísně vegetariánská strava
a) vegani - odmítají maso, ryby, vejce, mléko a výrobky z nich
b) konzumenti syrové stravy - navíc se vyhýbají tepelně upraveným pokrmům
c) fruktáni - konzumují výhradně syrové ovoce

2. Vegetariánská strava
a) ovo-lakto-vegetariáni - nejedí maso, ryby, ale do jídelníčku normálně zařazují vejce,
mléko a výrobky z nich
b) lakto-vegetariáni - nekonzumují maso, ryby, vejce a výrobky z nich, do jídelníčku
běžně zařazují mléko a mléčné výrobky

3. Převážně vegetariánská strava
a) ovo-lakto-vegetariáni - jedí také ryby a drůbež, ale zříkají se červeného masa
b) částeční vegetariáni -vyhýbají se většímu množství živočišných potravin nebo
nejedí maso, ale akceptují výrobky s podílem živočišných surovin.

Diabetická dieta vylučuje jednoduché sacharidy

Je dietou s regulovaným příjmem sacharidů. Jednoduché sacharidy jsou z jídelníčku vyloučeny. Množství složených sacharidů určuje diabetolog a základní diabetická dieta jich obsahuje 225 g denně. Sacharidy musí být v průběhu dne rovnoměrně rozděleny, např. podle modelu: snídaně 60 g, svačina 15 g, oběd 60 g, svačina 15 g, večeře 60 g, druhá večeře 15 gramů.
Vzhledem k těmto skutečnostem je při diabetu naprosto nevhodný jídelníček složený jen z ovoce (fruktáni). Ovoce obsahuje vedle složených sacharidů také nezanedbatelné množství jednoduchých cukrů. Vliv těchto jednoduchých cukrů z ovoce (hlavně se jedná o hroznový cukr - glukózu) na hladiny cukru v krvi by byl při tomto způsobu výživy nepříznivý. Hladiny krevního cukru (glykémie) by byly vysoké. Nebo by množství potravy bylo velmi malé a pacient by hladověl. Přitom by trpěl nedostatkem některých složek výživy. Tento typ jídelníčku je velmi jednostranný, a proto nevhodný i pro zdravou populaci. Po určitém čase vede k deficitu některých složek výživy, stejně jako další rizikový typ diety, a to je dieta veganská. 

Veganská dieta je také riziková

Rostlinné bílkoviny neobsahují všechny pro naše tělo potřebné aminokyseliny (stavební kameny pro bílkoviny lidského těla). Tento typ stravování nezajišťuje dostatečný přísun některých vitaminů skupiny B (např. B12), vitaminů rozpustných v tucích (např. D, E), vápníku, jódu i jiných minerálů, polynenasycených mastných kyselin, karnitinu apod. Železo, vápník a zinek se kvůli působení některých látek, např. kyselina fytová (v obilninách), kyselina šťavelová (v zelenině) nebo některých složek vlákniny, stávají pro tělo nevyužitelnými. Diabetici, kteří chtějí zredukovat svoji hmotnost, jsou ohroženi úbytkem svalové hmoty. Toto nebezpečí narůstá hlavně u pacientů s nedostatkem pohybu. Svaly jsou neaktivní, a proto při sníženém přísunu potravy má tělo snahu odbourat svaly dříve než tuk. Při přísně vegetariánském stravování v jídelníčku chybí zmíněné esenciální aminokyseliny. Tělo se je bude snažit získat z vlastních bílkovin, tedy ze svalů. Vegetariánskou dietou s vyloučením bílkovin (i mléčných výrobků a vajec) se riziko úbytku svalové hmoty výrazně zvyšuje. Úbytek svalové hmoty vede ke snížení klidové spotřeby energie a vhání pacienta do bludného kruhu. Čím více svalové hmoty ztratím, tím méně potřebuji energie, a tím méně potravin můžu sníst. Když již dále nemohu omezit přísun potravy, znovu ztloustnu, ale nenaberu svaly, nýbrž jen tuk. To bývá označováno jako jo-jo efekt. Absence vitaminů skupiny B v těle může dále zhoršit zpracovávání cukrů, také nepříznivě ovlivňuje diabetickou polyneuropatii (poškození nervů cukrovkou). Snížený přísun vitaminu D a vápníku může vést k urychlení osteoporózy. Deficit jódu vyvolává, případně zhoršuje průběh onemocnění štítné žlázy, která se u diabetiků vyskytují častěji než u zdravé populace. Zdravotní rizika vyplývající z nedostatečného přívodu výše uvedených složek normální stravy při veganské dietě nezávisí na tom, zda jsou pokrmy tepelně upraveny či nikoliv. Z výše uvedených skutečností vyplývá, že přísně vegetariánské stravování není vhodné u diabetiků 2. typu ani u jiných typů cukrovky. Ovšem pro děti, těhotné nebo kojící ženy může mít vegetariánská dieta také zdravotně nepříznivé důsledky. 

Kompromis existuje

Převážně vegetariánskou stravu a ovo-lakto vegetariánskou stravu lze dobře skloubit s dodržováním diabetické diety. Jestliže nejsou překročena doporučená množství sacharidů na den, např. 225 g sacharidů, a pokud jsou sacharidy během dne rovnoměrně rozděleny, lze ji u většiny diabetiků tolerovat. V tomto případě typ cukrovky nerozhoduje. Při těchto způsobech výživy je možné sestavit pestrý jídelníček, kde nechybí žádná důležitá složka lidské potravy.

Redukce hmotnosti u diabetiků

Jak bylo již uvedeno, při diabetu 2. typu je většině pacientů doporučena redukce hmotnosti. Složené sacharidy i bílkoviny obsahují v jednom gramu stejné množství energie. Tuky pak mají obsah energie více než dvojnásobný. Redukce hmotnosti bývá úměrná snížení obsahu tuků v dietě. Vynecháním bílkovin z diety a jejich nahrazením cukry tedy energii neušetříme. Pozitivní vliv má vynechání nebo snížení příjmu uzenin, paštik, tučného masa. Dochází také ke snížení příjmu cholesterolu. Současně je třeba omezit také tuky rostlinné (oleje, ořechy), vynechat sladkosti včetně těch dia (sušenky, zákusky), smetanové omáčky, smetanu, šlehačku, tučné sýry, smetanové jogurty apod. Význam má i výběr správné kuchyňské úpravy pokrmů.
Diabetická dieta díky regulovanému obsahu sacharidů udržuje látkovou přeměnu v rovnováze a nevede ke zvýšení hladiny krevního cukru. Vyvážená diabetická dieta by neměla ani u diabetiků 2. typu vést k přibývání na váze, naopak spíš k redukci hmotnosti. Jinou otázkou je, zda jsou pacienti ochotni a schopni nějakou dietu dodržovat. Jestliže člověk není ochoten, případně ani schopen změnit své stravovací návyky a řídit se trvale zásadami diabetické diety, lze těžko předpokládat, že se podřídí daleko razantnějšímu zásahu do jídelníčku, jakým bezesporu vegetariánské stravování je. Jiná situace ovšem nastává u nemocných, kteří se vegetariánsky stravovali již před zjištěním cukrovky.
Prevence civilizačních chorob tedy i diabetu a jeho komplikací se zakládá zejména na pravidelné konzumaci zeleniny, ovoce, celozrnných obilných výrobků, omezení konzumace živočišných tuků a jejich nahrazení rozumným množstvím rostlinných olejů. To jsou zásady, kterým odpovídá správně složená diabetická dieta i některé typy vegetariánské diety. Jíst se dá zdravě jen v případě, že váš jídelníček bude pestrý. Neexistuje skupina potravin, jež by sama o sobě byla schopna zásobit vaše tělo všemi živinami, stopovými prvky a vitaminy, které organismus potřebuje. 

Zdroj: DiaStyl, MUDr. Mgr. Sylvie Špitálníková

 




Navigace: