Přeskočit na: Navigaci, Obsah, Vyhledávání


Současné možnosti léčby cukrovky. Část první: dieta a režimová opatření.

Léčba
Publikováno: 2011-04-06 Přečteno: 9434 Vytisknout

Všechny možnosti léčby cukrovky jsou důležité a nelze nahradit jedny druhými. Některé jsou účinné pouze ve vzájemné kombinaci, některé jsou nevyhnutelné v různých stádiích cukrovky a proto je nejdůležitější svou vlastní léčbu pochopit. Pokusím se Vám možnosti léčby jednu po druhé postupně přiblížit.

Jaké jsou současné možnosti léčby cukrovky:
1. Dietní a režimová opatření
2. Fyzická aktivita
3. Perorální antidiabetika (tabletky)
4. Injekční aplikace inzulínů a jiných léků


1. Dietní léčba a režimová opatření

Z vlastní mnohaleté lékařské praxe musím konstatovat, že „dietní léčbu", která je v podstatě „racionální stravou" nelze ničím nahradit! Žádný lékař a žádná léčba nemůže v podstatě nahradit racionální stravu a neovlivní tak významně hyperglykémii - tedy zvýšenou hladinu krevního cukru. Racionální stavu by měli dodržovat všichni bez rozdílu, tedy i nediabetici - v rámci prevence cukrovky a ostatních civilizačních chorob. Dá se tedy říci, že „diabetická dieta„ je vlastně to samé, co racionální strava.

Správná strava je základ léčby cukrovky. Pokud si budete vybírat vhodné potraviny a konzumovat je, zcela jistě Vám to napomůže udržet správnou hladinu krevního cukru. Naopak kompenzace cukrovky se zhorší při konzumaci nevhodných potravin nebo nápojů. Pozor, na nápoje se často zapomene a přitom jsou plné cukrů!
Nutno ještě zdůraznit fakt, na který se také často zapomíná, a to, že neexistuje jedna univerzální diabetická dieta. Každý člověk je jedinečný a má určité potřeby v závislosti na věku, pohybu, typu práce či činnosti, tělesné hmotnosti. Rovněž jsou i určité rozdíly mezi potřebami u diabetiků 1., 2. nebo jiného typu diabetu či přidruženého onemocnění.

Jak to v organizmu funguje a proč musíme jíst?
Lidský organizmus potřebuje ke své činnosti energii a teplo. Energii a teplo organizmus získá z potravy, která je v těle přeměněna. Energii a teplo potřebujeme pro fyzickou aktivitu, tedy práci svalů, ale i na udržení a obnovu buněk a činnost orgánů našeho těla každý den. Přijatá potrava se tráví, což znamená, že se v zažívacím traktu rozkládá na menší částečky, a to pomocí enzymů. Tyto živiny se pak mohou uvolnit do krevního oběhu, kde jsou následně využity. Při příjmu nadbytečného množství energie z potravy se tato nadbytečná energie v organizmu nespotřebuje a je ukládána jako zásobní tuky, což znamená přírůstek tělesné hmotnosti.

Potrava se skládá ze základních složek: cukrů (sacharidů), bílkovin (proteinů) a tuků (lipidů).

Co byste si měli zapamatovat!
1. V žádném případě nevynechávejte jednotlivá jídla, mohli byste si uškodit!
(Vaše léčba je nastavena na pravidelný stravovací režim, pokud ho chcete změnit - konzultujte to se svým lékařem, který Vám poradí, jak léčbu upravit).
2. Snažte se co nejvíce dodržovat velikost porcí jídla a složení (zastoupení cukrů, tuků a bílkovin).
3. V případě, že zvýšíte fyzickou aktivitu a nepotřebujete redukovat hmotnost, snězte více sacharidů, pokud chcete redukovat hmotnost, musíte upravit po dohodě s lékařem svůj příjem potravin, ale i léčbu.
4. Je vhodné si pomocí glukometru kontrolovat hladiny cukru v krvi, abyste viděli, jaký vliv které potraviny mají a jak ovlivňují vaši hladinu glykémie.
5. Pozor na alkohol - může snížit hladinu glykémie, pokud se nenajíte (výjimkou je pivo, které má velký obsah cukrů - přibližně 10-15 kostek cukru v jedné láhvi).
6. Potraviny s obsahem jednoduchých cukrů (sacharidů) vždy zvýší hladinu krevního cukru.
7. Inzulín (ať už vlastní vašemu tělu nebo aplikovaný injekčně) sníží hladinu krevního cukru.
8. Fyzická aktivita - čili jakýkoliv pohyb, sníží hladinu krevního cukru.
9. Příliš mnoho inzulínu nebo nedostatek jídla či obojí dohromady sníží hladinu krevního cukru a může způsobit hypoglykémii, proto mějte u sebe vždy nejlépe hroznový cukr (k dostání v lékárnách, nebo i v některých supermarketech).
10. Stravovací režim musí být upraven speciálně pro děti, dospívající, těhotné a kojící matky, kteří mají jiné nároky. Totéž platí i pro pacienty s přidruženou chorobou.

Jak by měl vypadat Váš správný stravovací režim?
Strava by měla obsahovat cukry, bílkoviny, tuky - v určitém procentuálním zastoupení, minerály, vitamíny, vlákninu a vodu. Množství, eventuálně i poměr jednotlivých složek se může měnit v průběhu života v závislosti na Vašich individuálních potřebách.

Cukry (sacharidy) by měly tvořit 50 - 60 % příjmu energie (kalorií). Důležité je konzumovat potraviny, které obsahují složené cukry (polysacharidy - „pomalé cukry"), např. celozrnné pečivo, chléb, ovesné vločky, brambory, rýže, luštěniny apod. Proč?

1. nezvýší hladinu krevního cukru příliš rychle a příliš mnoho oproti jednoduchým cukrům
2. udržují hladinu krevního cukru mírně zvýšenou a delší dobu, čili nepociťujeme hlad tak brzy jako když sníme jednoduché „rychlé" cukry, které se nachází ve všech sladkostech - sušenkách, dortech, medu, džemu, zmrzlině, výrobcích z mléčné čokolády, sladkých jídlech, buchtách, výrobcích z bílé mouky, mléčných výrobcích, ovoci, pivu apod. Všechny potraviny obsahující jednoduché cukry jsou nevhodné (mimo ovoce a mléčných výrobků, které jsou vhodné jednou za den).
Bílkoviny (proteiny) by měly tvořit 10 - 20 % příjmu denní kalorické hodnoty. Jejich zdrojem je maso, drůbež, luštěniny, ryby, vejce, mléčné výrobky nebo rostlinné zdroje.
Tuky (lipidy) by se měly podílet přibližně z 30% na celkovém denním příjmu. Najdeme je v mase, másle, slanině, sádle,sýrech, mléce, uzeninách, smažených jídlech apod.
Minerální látky, vitamíny, voda, vláknina - jsou nezbytné součásti potravy. Na obnovu denních ztrát vody je potřeba do organizmu dodat nejméně 1,5 litru denně, pokud jste v teplém prostředí, za teplého počasí, při fyzické aktivitě nebo akutním onemocnění tak se potřeba vody zvyšuje.Vhodné jsou jakékoliv nealkoholické tekutiny bez cukrů.

Pokud konzumujete pestrou a všestrannou stravu včetně čerstvé zeleniny a ovoce (diabetikům doporučujeme jednu porci ovoce denně), pak je váš příjem minerálů, vitamínů, vlákniny dostatečný.
Vláknina by měla být součásti vhodné stravy, protože má vliv na snížení krevního tlaku a cholesterolu, působí příznivě na střeva a působí proti zácpě.
Vlákninu najdeme v obilninách, luštěninách, ovoci, zelenině, celozrnném pečivu, neloupané rýži atd. (vlastně jsou to nestravitelné zbytky potravy).

Co byste rozhodně neměli konzumovat!

Všechna sladká jídla (žemlovka, nákyp, ovocné knedlíky,atd.), zákusky, dorty, buchty, velmi sladké ovoce (sušené, hrušky, švestky, hroznové víno, kompoty, džemy), čokolády zejména mléčné, med, tučná masa (vepřové, kachna, husa, bůček ), tučné mléčné výrobky (smetana, šlehačka, tučné sýry a tučné jogurty) z alkoholu sladké likéry, sladká vína, pivo.

Správná strava je ničím nenahraditelnou složkou léčby všech druhů cukrovky. Je zdrojem energie, kterou tělo potřebuje k fyzické i psychické činnosti. Nadbytečné množství potravy vede k zvýšení tělesné hmotnosti a zvýšení glykémií. Jezte menší porce a nebojte se nechat zbytky.

Dodržovat denně všechna tato pravidla je velmi těžké! Přeji Vám mnoho síly a odvahy do každého dne!

 




Navigace: