Přeskočit na: Navigaci, Obsah, Vyhledávání


Současné možnosti léčby cukrovky. Část druhá: fyzická aktivita.

Léčba
Publikováno: 2011-04-06 Přečteno: 3960 Vytisknout

Jak bylo uvedeno již v 1. části současných možností léčby cukrovky, terapie musí být komplexní a jedna součást se tedy nedá nahradit jinou. Nyní se budu snažit objasnit důležitost pohybu a fyzické aktivity u pacientů s cukrovkou. Zopakujme si, jaké jsou možnosti léčby cukrovky: 1. Dietní a režimová opatření, 2. Fyzická aktivita, 3. Perorální antidiabetika (tabletky), 4. Injekční aplikace inzulínů a jiných léků.

2. Fyzická aktivita

Pohybová aktivita je základní součástí léčby stejně jako strava a léky.

Pohyb je důležitý z více důvodů:
a) Spotřebovává energii přijatou potravou. Energie je v krvi reprezentována cukrem, pohyb spotřebovává cukr, a tím snižuje hladinu cukru v krvi.
b) Vyplaví látky zvané endorfiny, a tím způsobí výbornou náladu.
c) Posiluje cévně oběhový systém, a tím snižuje riziko chorob srdce, žil a tepen.
d) Příznivě působí na zpracování cukrů a jejich přeměnu na tuky, a tím snižuje riziko obezity.
e) Pohyb zvyšuje citlivost tkání na inzulín, pacienti pak potřebují méně inzulínu, ať už vlastního nebo aplikovaného injekčně.
f) Redukuje tělesnou hmotnost, a tím si prodloužíte život.
g) Zlepší Váš psychický stav.
h) Působí v prevenci civilizačních chorob.

Vhodná pohybová aktivita, její intenzita a množství jsou individuální v závislosti na typu cukrovky, na léčbě, na přidružených chorobách, na pohyblivosti, na věku, nadváze či obezitě, apod.

Kdy je vhodné cvičit a po jakou dobu

Ideální je každodenní pohybová aktivita. Každý bychom denně měli ujít 30 000 kroků, nebo mít obdobně energeticky náročnou aktivitu. Zvolte si pohyb, který Vám je příjemný a baví Vás. Plavání a jízda na kole odlehčují zátěž na klouby. Cvičit je možné kdykoliv v průběhu dne. Výhodné je začlenit fyzickou aktivitu do Vašeho dne, ale nemusí to být žádné velké sportovní výkony, ale běžné aktivity - chůze do práce, vystoupit o několik stanic dříve a jít pěšky, jít po schodech a ne jet výtahem nebo po jezdicích schodech apod.
Podle nejnovějších doporučení je nejvhodnější pohybová činnost 30 minut denně, které je možno rozdělit do dvou či více časových intervalů - např. chůze ráno a odpoledne. Pokud chcete zredukovat hmotnost, pak cvičte víckrát týdně a déle.

Jak má být pohyb intenzivní

Pokud jste se dosud hýbali velmi málo, začněte pomalu a postupně zvyšujte intenzitu. Pokud se budete hýbat pravidelně, organismus se postupně přizpůsobí. Optimální intenzita je taková námaha, při které dosáhnete ideální tepové frekvence. Ideální hodnotu tepové frekvence zjistíte tak, že od 220 odečtete svůj věk. 60% až 90% výsledné hodnoty udává optimální intenzitu zátěže. Pacienti, kteří užívají léky působící na tepovou frekvenci - tzv. betablokátory, se tímto testem nemohou řídit, ale mohou provést jednoduché testování - pokud mohou mluvit nebo zpívat, není jejich pohyb dostatečně intenzivní.
Např. je Vám 60 let a betablokátor neužíváte, výpočet:
220 - 60 = 160....100%
60 % ze 160 je 96,
90 % ze 160 je 144
To znamená, že při fyzické aktivitě by se Váš pulz měl pohybovat mezi 96 až 144 pulzů za minutu (na rotopedu, běhátku atd. je většinou možné měřit aktuální pulz pomocí kontaktních plošek na řidítkách, nebo na bezdrátovém hrudním pásu. Další možností je zakoupení sporttesteru, který Vám bude ukazovat pulz).
Intenzita fyzické zátěže se u jednotlivých pacientů liší v závislosti na věku, tělesné hmotnosti, přidružených chorobách, předchozí tělesné zdatnosti, na pohlaví a podobně.

„Praktické rady"

Fyzická aktivita snižuje hladinu krevního cukru. Pacienti, kteří si aplikují inzulín, musí vzít tento fakt v úvahu. Štíhlí pacienti by měli přidat více potravy nebo si snížit dávku inzulínu před plánovaným pohybem. Samozřejmostí jsou kontroly hladiny glykémie pomocí glukometru při sportu, pacienti s cukrovkou 1. typu nebo pacienti léčení inzulínem by u sebe měli mít hroznový cukr (zakoupíte v lékárně a některých obchodech s potravinami), sladký nápoj a podobně. Zvýšení dávky potravy nebo snížení dávky inzulínu je individuální a závisí mimo jiné i na intenzitě pohybové aktivity.

Pokud se Vám nedaří hýbat se, jak byste chtěli: domluvte se někým a domluvte si termín, sobě se můžete vymluvit vždy, ale pokud si aktivitu s někým domluvíte, eventuálně musíte zamluvit kurt, dráhu na bowling, hůře se to odříká a zdůvodňuje.

Nepodceňujte se, ale ani nepřeceňujte. Věnujte pozornost výběru vhodné obuvi. Dodržujte přiměřený pitný režim. Vše co bylo uvedeno, nepůjde bez Vaší silné motivace a vůle. Pokud budete mít osobu, která Vás bude podporovat psychicky - jste ve výhodě.

Nejlepší je poradit se o pohybových aktivitách se svým lékařem a domluvit eventuální úpravu léčby vzhledem k pohybu. Sebelepší lékař nenahradí žádnou léčbou Vaši dietu a pohybovou aktivitu.


Kdy není vhodné cvičit:

- jestliže máte teplotu a onemocněli jste akutně (chřipka, viróza, močová infekce, apod.)
- pokud pociťujete jakoukoliv bolest
- pokud je vaše hladina krevního cukru neobvykle vysoká oproti „normálu"
- pokud máte potíže s dýcháním

Snažila jsem se Vám přiblížit význam fyzické aktivity, vychutnejte si požitek z pohybu. Přeji Vám mnoho vnitřních sil, motivace, vůle a osob, které Vás podpoří. Pohyb Vám přinese spoustu krásných a příjemných chvil.

 

 




Navigace: