Přeskočit na: Navigaci, Obsah, Vyhledávání


Co bychom měli vědět o dietě?

Výživa a recepty
Publikováno: 2015-05-28 Přečteno: 1623 Vytisknout

Takzvané zaručené diety nejvíce podléhají módním trendům. Nenechte se zmást, žádná zázračná zaručená dieta neexistuje. Jak tedy jíst, abyste byli zdravější, nepřibírali a zároveň vám chutnalo?

Především je třeba si uvědomit, že za poslední půlstoletí se hodně změnil životní styl, méně se pohybujeme a konzumujeme více potravy, než potřebujeme. Náš pradědeček a prababička si mohli dát pořádný krajíc chleba se sádlem a se škvarky, protože potom šli posekat louku, obrátit seno, nasekat dříví, podojit krávy... Měli dostatek pohybu, zatímco my si sedneme do auta nebo jiného dopravního prostředku a pohybu máme málo, ale přitom si dopřejeme většinou větší množství jídla, než naše tělo potřebuje.

„Zaručené diety“ podléhají nejvíce módním trendům. Nenechte se zmást, žádná zázračná zaručená dieta neexistuje! Jeden příklad za všechny: pokud jste například zaslechli o dietě spočívající v jedení pouze dvakrát denně, jejíž účinky byly zkoumány i v České republice, tak výsledky této diety se ukázaly být nejednoznačné. Úspěch by dieta mohla mít v USA, kde jsou zvyklí konzumovat neskutečná množství jídla v jedné porci (nejmenší stejk váží cca 250 g, Big Mac je opravdu velký). Rovněž vegetariánská strava má svoje specifika a pokud máte cukrovku, je vhodné tuto stravu zkonzultovat s odborníkem.

Jaký vliv má strava na naše zdraví?

Více než polovina Čechů má nadměrnou hmotnost, české děti patří k nejobéznějším v Evropě a praxe ukazuje, že z obézního dítěte se mnohdy stává obézní dospělý.

Výživa má velký vliv na zdraví člověka (což si podle mne mnoho lidí bohužel neuvědomuje). Nadbytečný příjem potravin, konzumace potravin s vysokým obsahem energie, nevhodné složení stravy, nedostatek příjmu zeleniny apod. se podílí na vzniku onemocnění, neuspokojivém průběhu i riziku předčasného úmrtí.

Proč potřebujeme jíst?

Pro svoji existenci potřebujeme pohon – energii. Tuto energii získáváme z potravy. Energii využíváme na fungování jednotlivých orgánů, ale i na práci, fyzickou i psychickou činnost. Část energie se podílí na udržení tělesné teploty, další část  na všech aktivitách a pokud energie zbude, tělo jí přemění na tuk a ukládá ji "na horší časy." Tělesná hmotnost se tak zvyšuje. Nadbytečný příjem energie potravou vede ke zvýšení nejen hmotnosti, ale i hladin krevních cukrů a tuků, často i ke zvýšenému krevnímu tlaku. 

Proč mám dodržovat  „dietu“?

1. Tvoří nenahraditelnou součást léčby spolu s pohybovou aktivitou a léky.

2. Přispívá k udržení optimální hladiny glykémie.

3. Přispívá k udržení výborné kompenzace cukrovky. 

4. Přispívá k dosažení výborné hladiny krevních tuků, např. cholesterolu.

5. Přispívá k dosažení optimální tělesné hmotnosti, respektive zabraňuje nadváze a obezitě.

6. Přispívá k zabránění náhlým komplikacím (příliš nízká nebo příliš vysoká hladina krevního cukru).

7. Přispívá k zabránění diabetickým komplikacím  (poškození ledvin, očí srdce, mozku, a podobně).

8. Přispívá ke zlepšení celkového zdravotního stavu.

 Vhodné je zvolit individuální přístup k dietě s ohledem na každého pacienta v závislosti na životním stylu, pracovním zatížení, kulturních či rodinných zvyklostech, atd.

Je možné zvolit i alternativní dietní léčbu např. vegetariánskou nebo veganskou, vždy se ale poraďte  s lékařem nebo odborníkem - nutričním terapeutem, dietní nebo edukační sestrou.

O praktických zásadách diety při diabetu si povíme v dalším článku. Sledujete Život a cukrovku nebo náš Facebook!

Autorka: MUDr. Jana Psottová, Diabetologická ambulance Praha

 




Navigace: