Přeskočit na: Navigaci, Obsah, Vyhledávání


Co bychom měli vědět o dietě? Druhá část

Výživa a recepty
Publikováno: 2015-06-19 Přečteno: 2782 Vytisknout

Tentokrát si řekneme, jaké jsou zásady správného stravování při diabetu, co dělat, když máme chuť na sladké, nebo jaké jsou "zakázané" potraviny.

Klíčové je dodržovat hlavní zásady správného stravování. Které to jsou?

Jezte pravidelně.

Konzumujte 3-6 porcí denně, sníte méně potravin, ale neměli byste pociťovat hlad.

Jídelníček plánujte, sepište si seznam a podle něho nakupte, do obchodu jděte nasycení, jinak toho nakoupíte mnohem více, než jste původně chtěli.

Dopřejte si stravu pestrou, rozmanitou, vaše tělo potřebuje ke správné funkci všechny složky potravy.

Nejezte ve stresu, na ulici, v autě, u počítače ani u televize, ani si u jídla nečtěte, jídlo si tímhle způsobem nevychutnáte, neuvědomíte si, že jste jedli, ochuzujete se o požitek z jídla.

Nedělejte si doma velké zásoby, je to pokušení

Nejezte v obchodech s rychlým občerstvením (fast-food).

Vyřaďte bílé pečivo, kupujte si celozrnné, protože budete mít pocit nasycení déle než po bílém pečivu, celozrnné působí na hladinu glykémie příznivěji, navíc obsahuje vlákninu. Nezahušťujte jídla bílou moukou.

Nekonzumujte sladkosti a sladká jídla: zvyšují hladinu glykémie, tloustne se po nich, protože obsahují hodně cukrů a tedy i energie.

Jídlo si servírujte na malé talířky, budete mít pocit, že je ho více.

Dávejte přednost libovému masu, upravujte vařením, dušením, pečením, grilováním bez přidání tuků.
Do jídelníčku zařaďte denně zeleninu, je zdrojem vitamínů, vlákniny a jiných důležitých prvků, příznivě působí na hladinu glykémie a vyprazdňování.

Omezte či vynechejte tučná masa, smažená jídla, majonézy, uzeniny, tučné mléčné výrobky jako smetanu a šlehačku, protože obsahují velmi mnoho energie a nevhodné (nasycené) tuky.

Nekonzumujte takzvané DIA výrobky, nebo jen zcela omezeně, rozhodně nejsou bez cukrů a tuků!

Nepijte žádné sladké nápoje, obsahují velmi mnoho cukrů! Připravte si raději svůj nápoj: nechte ve vodě vylouhovat mátové lístky, plátek, pomeranče, citrónu, limetky apod. nebo si například vymačkejte půlku pomeranče do láhve s vodou.

Jezte nízkotučné nebo polotučné mléčné výrobky, ale pozor, i ty obsahují cukry a tuky.

Nepoužívejte med, nemá žádné léčebné účinky, je to jen cukr!

Do jídelníčku zařaďte luštěniny (Tip: pokud slijete vodu se „škraloupem“ na hladině, a to i opakovaně, nebudete mít nadýmání po luštěninách).

Zařaďte do svého jídelníčku pravidelně mořské ryby.

Olej používejte pouze olivový, řepkový, sojový.

Alkohol je bohatý zdroj energie, nepříznivě působí na obezitu, vysoký krevní tlak a na tuky v krvi jako např. cholesterol. Jedno pivo představuje 10 - 15 kostek cukru. A teď si představte tu hromadu kostek dle počtu půllitrů! Tolerovaná dávka denně je třetinka piva nebo 1,25 dcl vína nebo jedna „štamprlička“ (40 ml) u žen, u mužů dvojnásobek.

Pravidelný příjem tekutin je doporučen přibližně 2 litry tekutin denně pro ženy a 2,5 l pro muže, při horkém počasí nebo fyzické aktivitě nutno zvýšit, vhodné různé druhy čajů neslazených (zelený, černý, diabetický, bylinkové…).

Nebojte se nedojíst a nechat zbytky! Nenechávejte jídlo volně na stole, u televize, u postele, vždy je ukliďte.

Co dělat, když máte chuť na sladké?

Vyřešte to jednou porcí ovoce.

Dejte si jeden čtvereček hořké čokolády.

Pokud se rozhodnete pro sladkost, dejte si jen třetinu, maximálně polovinu, a to zcela výjimečně!

Pokud jste si dopřáli sladké, pak to „vychoďte“, jakýmkoliv pohybem využijete energii a cukry, které jste mlsali.

Pravidelná fyzická aktivita by měla být součástí vašeho života, abyste dlouhodobě udrželi redukovanou hmotnost. V ideálním případě by měl pohyb zahrnovat jednu hodinu chůze denně nebo 30 minut běhu denně nebo 150 minut cvičení za týden v průměru (vždy závisí na věku, vašem zdravotním stavu a jiných okolnostech, poraďte se s lékařem).

Co patří mezi „zakázané“ sladkosti?

Často se v ordinaci setkávám s tím, že mnoho potravin pacienti nepovažují za sladké a mylně se domnívají, že je mohou konzumovat, a to i neomezeně!

Sladkosti, které nejezte: med, dorty, zákusky, čokolády, sušenky, buchty, koláče, cukroví, marcipán, oplatky, všechny druhy zmrzlin a nanukových dortů, tatranky, turecký med, kompoty, čokoládové tyčinky, poháry, lízátka, cukrovou vatu, dezerty, bonbóny, sušené nebo kandované ovoce, bonboniéry, baklavu, chalvu, džemy včetně domácích, kam jste cukr nepřidali (ovoce obsahuje ovocný cukr, který v džemu zůstane, takže je sladký, i když jste ho nepřisladili), všechna sladká hlavní jídla: žemlovku, buchtičky se šodó, nudle s mákem, krupicovou kaši, rýžový nákyp, ovocné knedlíky, palačinky, vdolky, vafle, bramborové šišky s povidly, škubánky. Sladké nápoje: mošty, džusy, coca-colu, limonády, kofolu, šťávy, kokteily, kakao, všechny druhy piva včetně diapiva, sladká vína, likéry, portské víno. Veškeré DIA výrobky jsou nevhodné, většinou sladké a tučné!

Co patří mezi ostatní „zakázané" potraviny?

Veškerá tučná masa: bůček, slanina, kachny, husy, škvarky, klobásy, uzeniny, salámy, špekáčky, paštiky, sádlo. Mléčné výrobky jako je smetana, šlehačka, plnotučné mléko, plnotučné jogurty, tučné sýry, majonézy. Rybičky v oleji, losos, úhoř. Smažená jídla .Chipsy, brambůrky.

Kolik toho mohu sníst?

Domnívám se, že pokud máte optimální tělesnou hmotnost (norma BMI je do 25 kg/m2) a výborné laboratorní výsledky (hladina krevního cukru a tuků, hladina glykovaného hemoglobinu, hodnoty krevního tlaku a podobně), tedy jste dobře kompenzováni, pak pokračujte ve svém životním stylu včetně stravování, nemusíte nic upravovat.

Pokud ale některé vaše parametry nejsou v normě, nechoďte se nyní uklidnit do ledničky, ale zkuste se zamyslet, co změníte nejdřív, a dejte se do toho. Zásada je jednoduchá, zařadit PRAVIDELNĚ pohybovou aktivitu (výborná je chůze, ale může to být jakýkoliv vám příjemný pohyb), upravte svůj jídelníček jak je popsáno výše nebo si nechte sestavit jídelníček u odborníka.

Můžete si zkusit sestavit jídelní plán také sami: Každá potravina má na obalu napsáno složení jednotlivých složek: cukry=sacharidy, bílkoviny=proteiny, tuky=lipidy a energetickou hodnotu ve 100 g výrobku. Současně musí být označeno, kolik celý výrobek váží.

Vaše tělo potřebuje přísun energie stravou. ENERGIE se udává v kiloJoulech (kJ) nebo kaloriích (kcal) a je uvedena na každém baleném výrobku ve 100 g. U nebalených potravin (ovoce, zelenina, pečivo, atd.) zjistíte hodnotu energie z tabulky (k dispozici u vašeho diabetologa, na internetu, v knihách, pomoci mohou také aplikace v mobilních telefonech). Energetickou hodnotu potraviny je nutné vždy přepočítat vzhledem ke skutečné hmotnosti zkonzumované potraviny.

Měli byste znát kolik je pro vás vhodné energie na den (závisí na věku, pohlaví, pracovních a fyzických aktivitách, vašich chorobách, atd.) a podle toho sestavit jídelníček, jestliže potřebujete zredukovat váhu. Nezapomeňte započítat tekutiny jako mléko nebo alkohol.

 

Příklad:

V dalším díle si řekneme více o složení potravin a o nejčastějších omylech spojených s potravinami.

Autorka: MUDr. Jana Psottová, Diabetologická ordinace, Praha

Tipy redakce na aplikace do mobilních telefonů: 

www.mobiab.cz - Neveďte si již papírové záznamy, nabízíme Vám edukační aplikaci, která vás zábavnou formou podpoři v nelehkém boji s diabetem.

www.lemondiary.com  - Mobilní aplikace pro diabetiky. Věnováno všem diabetikům s myšlenkou, že jim usnadní život. V češtině.

www.myfitnesspal.com - Chytrá aplikace i pro majitele iPhonů. V angličtině.

 

 

 

 




Navigace: