Přeskočit na: Navigaci, Obsah, Vyhledávání


Cukrovka: nebezpečná civilizační choroba

Diagnostika
Publikováno: 2010-03-01 Přečteno: 6058 Vytisknout

Podle statistických údajů je v naší republice okolo 760 000 pacientů s cukrovkou. Za posledních dvacet let se tento počet zdvojnásobil. Nebezpečí této moderní choroby je hlavně v tom, že v naší populaci zůstává mnoho pacientů s nepoznanou cukrovkou. Diagnóza je zpravidla stanovena náhodně, protože toto onemocnění může probíhat po dobu několika let bez jakýchkoliv příznaků. V určitých případech se stává, že pacient bohužel přichází už s komplikacemi diabetu, které představují další nebezpečí.

Kdy mě má lékař vyšetřit?

Glykémie, tedy hladina krevního cukru, se vyšetřuje v plné kapilární krvi (odběr z prstu) nebo v žilní plazmě (odběr ze žíly), a to:

  • jednou za dva roky u nerizikových jedinců jako součást preventivních prohlídek
  • jednou ročně u osob se zvýšeným rizikem (nemocní s kardiovaskulární - cévně srdeční - příhodou v anamnéze, s cukrovkou v rodinné anamnéze, ve věku nad 40 let, s obezitou, arteriální hypertenzí, s poruchou metabolismu lipidů, jako je dyslipidémie či hyperlipoproteinémie, se zvýšenými hodnotami cholesterolu, s výskytem tzv. poruchy glukózové tolerance v anamnéze, s gestačním diabetem či porodem plodu o hmotnosti nad 4 kg)
  • okamžitě u osob se zjevnými příznaky – viz článek „Nejčastější příznaky cukrovky.“

„Pokud byste si chtěli zjistit hladinu krevního cukru sami bez lékaře, můžete zkusit kontaktovat některou z laboratoří a říci, že si chcete vyšetření uhradit sami. Domnívám se, že by se cena neměla pohybovat výše než 100 Kč. Jistě je i možnost zakoupit v lékárně, zdravotních potřebách nebo přes internet přístroj zvaný glukometr, který je určen pacientům k měření hladiny krevního cukru. Hladina krevního cukru by neměla v jakoukoliv denní dobu bez závislosti na příjmu potravy přesáhnout 7,5 mmol/l“, radí diabetoložka MUDr. Jana Psottová.

Můžu cukrovce zabránit?

Ano, můžete ovlivnit svůj způsob a kvalitu života. Jak? Například se vyvarovat kouření, zamezit nadváze či obezitě, konzumovat vhodné potraviny (celozrnné pečivo, libové maso, dostatek čerstvé zeleniny a ovoce, mléčné výrobky se sníženým obsahem tuků, ryby), jíst minimum výrobků z bílé mouky a jen malé množství sladkostí, dbát na pravidelný přísun potravy a nejíst nepravidelně, mít dostatek pohybové aktivity, vyhýbat se stresovým situacíma také nepřecházet virózy, angíny a jiné závažné choroby.




Navigace: