Přeskočit na: Navigaci, Obsah, Vyhledávání


V horku voda na žízeň nestačí

Výživa a recepty
Publikováno: 2019-06-25 Přečteno: 183 Vytisknout

V horkých dnech se více potíme, a ztrácíme tak více tekutin. Pokud tyto ztráty nedoplníme, tělo strádá. Stejně jako nad množstvím je ale důležité přemýšlet i nad složením tekutin. Základem letního pitného režimu by měla být čistá voda a přírodní minerální vody pro doplnění vypocených minerálních látek. Ztráty tekutin během tropických nocí je třeba tělu doplnit příjmem vyššího množství tekutin po ránu. 

 

V horkých letních dnech nevnímáme díky proudění vzduchu pocit horka a můžeme se velmi rychle přehřát z nedostatku tekutin obecně – nejen při sportování, ale třeba i jen při práci
na zahradě. Tělo pak ztrácí s tekutinami také minerální látky (močí zejména draslík a potem sodík), které je zapotřebí doplnit spolu s tekutinami. „K tomu se velmi dobře hodí minerálky. Slabě a středně mineralizované vody jsou vhodnou součástí každodenního pitného režimu, pokud se v létě více potíme, více sportujeme apod., měly by přijít na řadu i vody silně mineralizované, které obsahují významnější množství minerálních látek (zejména sodíku). Mezi vhodné nápoje patří také ředěné přírodní, uměle nepřislazované ovocné a zeleninové šťávy a čaje. V horkých dnech není vhodné pít bez přísunu dalších tekutin kávu a silný černý čaj. Podávané nápoje by neměly být příliš studené,“ doporučuje RNDr. Pavel Suchánek, nutriční specialista Fitbee se zaměřením na sportovní výživu.

Pokud se potíme, organizmus ztrácí sodík a jeho koncentrace se ještě více snižuje (naředí) pitím čisté vody. „Když ztrácíme s vodou i minerální látky, musíme je také spolu s tekutinami tělu doplnit. Nadměrný příjem čisté vody nám v tomto případě může spíše ublížit než pomoci. V organizmu se totiž díky ztrátám minerálních látek a následnému zavodnění bez jejich přidání naruší vodní hospodářství, na jehož regulaci se účastní hladina sodíku. V extrémních případech může docházet až k jeho rozvratu s vážnými následky,“ vysvětluje nutriční terapeutka Věra Boháčová, spolupracovnice AquaLife Institutu. 

Pít se má v průběhu celého dne, po menších dávkách, aby s nimi mohl organizmus hospodařit tak, jak potřebuje. To se týká aktivní části dne. V noci hospodaří organizmus v jiném režimu
a má nižší potřebu tekutin. Ráno tak pro doplnění tekutin stačí začít nápojem o objemu asi
0,5 litru. Vyšší množství tekutin po ránu tělo vyžaduje v případě tropických nocí, kdy se více potíme, a při spánku s otevřenými ústy nebo nízkou vlhkostí spací místnosti, protože za těchto okolností spotřebuje tekutin více.

Tropická horka se podepisují i na pracovním výkonu, ať už je vykonáván ve výrobní hale, nebo v kanceláři. V zájmu každého zaměstnavatele je proto zajistit svým zaměstnancům vhodný pitný režim. V letním horku je povinností zajistit zaměstnancům kromě obyčejné vody (pramenité, kojenecké nebo pitné) navíc tzv. ochranné nápoje, které mají tělu pomoci zvládnout vedro a vyrovnávat ztráty z nadměrného pocení. Ochranným nápojem může být minerálka, iontový nebo energetický nápoj, případně ovocná či zeleninová šťáva, záleží
na profesi. Dělníci v těžkém průmyslu (svářeči, skláři, soustružníci aj.) mají na ochranné nápoje nárok, pokud teplota na pracovišti dosáhne 26 °C, zatímco administrativní pracovníci v kancelářích ochranný nápoj dostanou, pokud teploměr v práci ukáže 34 °C.

 

 




Navigace: